tisdag 8 juni 2010

Lasagne!


Enkelt fick bli dagens melodi!

Gjorde en variant med keso i, istället för béchamelsås. Blev riktigt gott. Jag stekte färsen, kryddade med salt och pepparmix. Hällde över en burk med tomatsås från Euroshopper med vitlök i. Den är faktiskt riktigt bra för endast 11 kr. Mycket får man också! Pressade även i en extra klyfta vitlök. Hällde över en burk cottage cheese (ICA's) och rörde ihop allt. Varvade sedan i formen med lasagneplattor av fullkorn (Zetas). Rev också lite 17% ost på toppen (typ 1 dl).

Grädda i ugnen på ca 200 grader i ungefär 30 min. Man får sticka och känna efter om plattorna är mjuka med en pinne!

Den blev lite platt men jag hade bara 400 gram köttfärs!

4 kommentarer:

  1. Åååhh, lasagne!! En evighet sen!
    Keso lät spännande, måste prova :)

    SvaraRadera
  2. ser sjukt gott ut!! jag brukar göra en vegetarisk lasagne med en tomatröra och en spenat och kesoröra.. skivade pepparkryddade tomater som topping istället för ost.. sjukt gott.. du kan få receptet om du vill testa.. :D

    SvaraRadera
  3. Det kurrar i kistan! Inte bra så här dags...
    Lasagne har oförtjänt dåligt rykte som skräpmat. Det går utmärkt att göra den "bättre". Fullkornspasta och något alternativ till bechamelen gör mycket.

    SvaraRadera
  4. Mums vad gott, jag älskar verkligen lasagne och nu var det länge sen jag åt det borde laga det snart igen :) keso i borde jag prova!

    Peppkram

    SvaraRadera