söndag 31 oktober 2010

Behålla motivationen

Visst är det ganska lätt att hålla motivationen uppe när det går bra? Man blir liksom mer och mer taggad ju bättre resultat man uppnår.

Då kan man ju fundera på varför man trillar av banan med jämna mellanrum. Har ni reflekterat över varför just ni gör det?

Jag tror jag gör det när jag kör för hårt, dvs är för hård med maten och träningen. Då blir jag less och vill också leva "som alla andra". Jag ger efter för stunden och då är det lätt att falla tillbaka i gamla mönster. Antingen bara för en dag eller med otur, i flera veckor... eller än värre, månader!

Det är bland annat därför jag inte vill skära ner för mycket på kolhydraterna. Får jag exempelvis aldrig äta en macka kommer jag tänka på dem jämt och ständigt. Vad kommer jag antagligen trilla dit på då? Jo mackor!

Så för att behålla motivationen gäller det att man lägger sig på en instans som passar en själv. Låter kanske självklart, men det är svårare än man tror att hitta den nivån. I början vill man ju så mycket, och allt skall ske snabbt! Eller hur?

Man lär sig under resans gång. Man måste ramla av ett par gånger innan man kommer underfund med hur man skall göra. Så tänk på att nederlagen också är en utveckling mot ett hälsosammare liv!

4 kommentarer:

  1. Hm ja det där med motivationen alltså. Känns som jag aldrig riktigt hamnar på banan innan jag ramlar av igen. Disciplinen är inte på topp kan man säga. Men jag arbetar med det, och nu blir det ett försök till!

    Tack för frukosttipsen, låter jättegott!! Ska inhandla ingredienser och testa snarast möjligast :D

    SvaraRadera
  2. Förresten, fint det blev här sedan du gjorde om!

    SvaraRadera
  3. Pst, nu har jag skrivit inlägget du frågade efter. :)

    SvaraRadera
  4. Vad fint du har fått det. :)

    För mig handlar det om när jag mår dåligt. Jag ser det på ett så tydligt sätt. Människor som tar energi från mig, som gnäller för allt (inte samma sak som att säga vad man tycker). Jag tappar motivationen och fokus och jag har lätt att ta till maten, jag blir extra sugen på godsaker och vill inte träna.

    SvaraRadera