fredag 1 oktober 2010

Min kost

Jag gör det ganska enkelt för mig nu när jag försöker äta mindre kolhydrater. Jag äter mycket "vanliga" maträtter. Dvs. om vi gör kyckling hemma gör vi som vanligt. Tar inte i extra fett eller så utan t.ex så steker jag kycklingen i någon olja eller i en klick Bregott mellan. Gör jag en gryta av kycklingen blir det kanske med creme fraiche eller matlagningsgrädde.

När sambon äter ris eller bulgur till maten så äter jag grönsaker. Kokta/wookade och färska. Samma sak om man gör t.ex köttfärssås så äter jag grönsaker istället för spagetti... Ja ni förstår?

Så det är faktiskt ganska enkelt för mig då jag gör på det här viset.

Jag koncentrerar mitt intag av kolhydrater till förmiddagen främst. Så till frukost blir det ofta en skål med yoghurt med Special K-flingor/havreringar. Till det 1 eller 2 skivor grovt bröd (helst surdeg) med smör och pålägg. Då och då blir det en banan istället för bröd och ibland 1-2 ägg. Beror på hur hungrig jag är helt enkelt.

Middag och lunch intas som jag skrivit ovan, med grönsaker istället för pasta/ris. Jag äter mig mätt/nöjd men inte proppmätt.

Mellanmål (tid på dygnet kvittar) blir frukt eller bär. Utesluter ingen frukt och inga slags grönsaker. Banan t.ex är ju inte så "bra" enligt LCHF, men jag äter det ändå. Det finns ju nyttiga saker i bananen också!

I övrigt så äter jag nötter, unnar mig lite mörk choklad osv. Försöker hålla det till ganska låg mängd dock. Köper inte en 100 grams chokladkaka utan bara en sån där liten med 3 bitar i. Och jag går inte under om jag råkar äta lite extra bröd en dag eller så. 

Jag vet inte exakt hur många % kolhydrater det blir, men man får ju i sig en del från bär, frukt och grönsaker. Och så från frukostmackan då! Kanske blir det 20-25%? Jag vet inte... Har inte räknat ut det!

Resultaten har ju ju varit som jag skrev i DETTA inlägg. Mindre uppsvälld är jag, musklerna börjar sakta men säkert återkomma. Vikten har sjunkit något, inte i rasande takt, men jag går inte ner så superfort i vikt heller. Skrev tidigare att det var ca. 2 kg på 1,5 veckor. Nu är det snart 3 veckor totalt som jag "hållit på". Tippar väl på att jag gått ner totalt mellan 2-3 kg. Jag var ju ut förra helgen så vikten kan mycket väl ha stått stilla. Men det är ju bra ändå på under 1 månad.

Hade jag varit ännu mer strikt hade det nog gått snabbare... Men som sagt tänkte jag inte fokusera på vikten lika mycket som tidigare. Jag vill kunna unna mig en macka ibland eller äta en banan utan dålig samvete liksom.

Men jag kan ju säga som så att jobbarkläderna sitter lösare. Så någonting har ju hänt åtminstone!! =)  Ångrar dock att jag inte mätt mig ordentligt denna gång... Hade varit intressant att se!

Mer frågor på det? =)

4 kommentarer:

  1. Du kan ju testa att förändra frukosten och se hur det känns. Ägg och bacon är en riktigt god frukost tycker jag och man håller sig mätt länge :)

    SvaraRadera
  2. Jag har ätit så förr, men det funkar inte att ställa sig att kl 05 på morgonen och steka bacon ;) Dessutom tycker jag inte jag behöver förändra frullen :)

    SvaraRadera
  3. Det där låter ju jättebra. Inte för strikt = kan funka i längden :) Man kanske skulle försöka med något liknande... Tack för informationen!

    SvaraRadera