fredag 30 september 2011

Läkarbesök idag

Var till Norrlandskliniken idag eftersom de har dropin-mottagning. Enkelt och snabbt! Hur som helst så konstaterade läkaren att jag har den variant av nässelutslag som jag redan googlat fram, dvs dermografism, eller skrivhud som det också kallas.

Det är enl. honom inget man kan göra utan jag får äta antihistamintabletter helt enkelt. Skall prova med receptfria först. Fick även en starkare kortisonsalva mot mina eksem och han sa att det skulle visa sig väldigt fort om den funkade och att den skulle ta bort besvären. Men jag är ärligt talat skeptisk.... Har ju haft de här eksemen i 2 år snart....  Men vi får se!

Frågade också om det är vanligt med skrivhud och varför det blir så. Han sa att det är ganska vanligt och att ca. 1/3 på läkarlinjen hade samma åkomma som mig. De hade testat sig själva. Sen sa han också att alla har olika stor mängd histamin i cellerna. Och att jag då antagligen har ganska mycket och är känslig i huden, därför blir det så. Och när kroppen kommer i obalans, t.ex vid stress eller när man inte får sova (pga. att man kliar) blir det en ond cirkel och man blir extra känslig.

Frågade också om det skulle försvinna men det kommer det med största sannolikhet inte göra. Så det kändes ju piss att få leva med klåda varje dag resten av livet. Men det är inte så mycket att göra. Bara försöka linda så gott det går. Och hoppas man får slippa kliandet emellanåt i alla fall. Får flytta till ett land där man inte blir så förbannat torr i huden på höst och vinter :-P

Smörja, smörja, smörja blir det framöver nu då. Och inte duscha för ofta. Får gå runt och vara lite lortig :-P

2 kommentarer:

  1. Sv. Ja, tydligen är det på högre ort som det bestämts att NMV inte ska vara kvar för att vi ska ha Sodexo som ska vara på alla Siter i hela europa och vi ska tydligen använda dem i allt från städning till resturang till reception.

    Ska ni ut imorgon???

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om det kan hjälpa i det här fallet men jag har läst om många som fått minskade eksembesvär av att äta LCHF. Upplever du att det varit bättre de perioder du ätit det? :)

    SvaraRadera