måndag 26 september 2011

Måndag (långt inlägg om mina hudproblem...)

Blir ingen träning idag. Pga. min hud, som jag skrivit om tidigare, så kan jag inte duscha varje dag. Helst inte ens varannan... Men det vill man ju gärna.. Hur som helst, jag duschade igår och då kan jag ju inte träna idag eftersom jag då måste duscha efteråt. Ja, ni fattar...

Låter kanske som ursäkter. Men mina ben och nu även armar blir helt sinnessjukt irriterade om det blir minsta uttorkade. Tänk er när ni tar av ett ett par strumpor eller annat plagg som suttit åt och gjort märken i huden. Det brukar ju som bekant klia lite där. Så kliar det på mig (fast värre!) om jag råkar torka mig för hårt med handduken, gnugga går inte för då är det helt kört, måste klappa huden torr. Eller om jag råkar rispa med en nagel, då bryter helvetet lös.

Idag bar jag kartonger på jobbet. Blev märken i armarna av dem, vad händer? Jo märkerna sväller upp och börjar klia.... Och kliar jag blir det nässelutslag som sprider sig över hela armarna. Men det är skitsvårt att låta bli. Och ibland glömmer man ju av sig och kliar.. Då kan man räkna med klåda i 20-30 min ungefär...

Jag har googlat mig till vad jag har för fel. Och jag ska inte säga säkert eftersom jag inte varit till läkare (fråga mig inte varför.. lathet?) men majoriteten av symptomen stämmer in på Demografism eller "Skrivhud" som det också kallas. Just det med att huden ser helt normal ut efter ett utbrott också. Och innan ser allt normalt ut förutom om jag inte fått ett kraftigt tryckmärke, då blir det knottrigt där i. Men det kan börja klia/kittla helt utan anledning också.

Jag ska i alla fall till läkare, förhoppningsvis denna vecka, och höra vad de har att säga om det. Vad man kan göra för att lindra. Om det kanske förvärras av vissa livsmedel och sådär. Läste att någon fick värre utbrott av att få i sig citronsyra (E330). Och citronsyra är ju supervanligt i jättemycket livsmedel... så det måste ju vara svårt att undvika det... Men kan ju vara värt ett försök kanske även om det verkar långsökt. Läst flera artiklar och sidor på nätet om de som blivit fri sina allergier genom att utesluta just E330 ur sin kost.

Nåja, ska inte tråka ut er med sånt här. Men jag återkommer säkert i ämnet... :-P

PS. Imorgon har jag bokat Indoor Walking igen! :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar