onsdag 10 november 2010

Grönsaks & kasslergratäng

Snodde ihop en slags gratäng idag med frysgrönsaker, kassler, ost och lök i. Blev gott, men råkade bli lite rinnigt. Nu höftar ju jag alltid med mängden när jag lagar mat så ni får också ta på ett ungefär om ni skall göra rätten.

Du behöver:
Frysta grönsaker av valfri smak (t.ex sommargrönsaker)
Turkisk yoghurt
Grädde eller mjölk (beroende på hur fett du vill ha det)
Riven ost 
Salt och peppar
1 bit kassler
Lök (valfri mängd och sort)
Buljong

Gör såhär:
Blanda ihop ca 1 dl turkisk yoghurt med ca 2,5 dl mjölk/grädde. Koka samman detta i en kastrull och lägg i grönsakerna. Jag fyllde den minsta vispskålen jag har (rymmer kanske 1 liter?). Koka grönsakerna mjuka och häll sedan över ca 2 dl ost som får smälta. Det skall bli en tjock smet. Red ev. mjölk/grädd-blandningen innan du lägger i grönsakerna så inte blir rinnigt, som det blev för mig. Man kan alltid späda med lite mjölk om det blir för tjockt.

Tag en matsked buljong. Jag använder Renée Voltaires lantbuljong. Kanon till typ ALLT. Rekomenderar alla att köpa den istället för buljongtärningar! Finns på ICA. Smaka av med peppar och ev salt (det finns dock salt i buljongen!) Släng sedan i kasslern som du skurit i småbitar.

Varva med lök i en ugnsform och toppa med mer ost! Jag hade 2 rödlökar i skivor. In i ugnen på 200 grader tills osten fått fin färg (ca 15 min).

Färdigt! =) Ät till en god grönsallad!

3 kommentarer:

  1. Låt gott :) Jag gjorde kasslergratäng för ett tag sen, med vispad grädde och chilisås. De blev med rinnit, tror det är köttet, för de kommer ju vätska ur där och då blir de nog lätt rinnigt. Även vätska från grönsakerna. Men de kan ju bli gott ändå :D

    SvaraRadera
  2. Låter riktigt gott, kanske ska laga en egen variant någon dag :)
    Jag bor på Nydalahöjd, nära och bra till IKSU :D

    SvaraRadera
  3. Jannica: Ja antagligen blir det ju vätska från grönsakerna. Men man får som sagt reda såsen, så blir det inte rinnigt =)

    SvaraRadera