fredag 12 november 2010

Variation är nyckeln till att lyckas

Jag anser att man bör (i mitt fall måste) variera träningen för att lyckas bra med en viktminskning. Nu utgår jag främst utifrån mig själv men jag har lagt märke till det hos andra också. Bloggare likväl som människor som jag känner på riktigt.

Varierar man träningen håller man sig peppad lättare verkar det som. Om jag personligen nöter på med samma träning hela tiden ledsnar jag. Och slutar i princip att träna. Kanske inte slutar helt, men jag tycker inte det är kul och det hela blir till ett måste-göra. Ja ni ser ju den onda cirkeln?

Finns det ingen glädje i det man gör känns det ju faktiskt riktigt motigt att utföra träningsformen också. Och jag tycker man ska ha KUL åtminstone majoriteten av gångerna man tränar. Ibland måste man kanske tvinga sig för att nå det mål man vill. Pusha sig själv är ju en nödvändighet om man vill gå ner i vikt. MEN det får inte gå så pass långt att träningen blir ett ångestmoment.

Självklart känns det riktigt trögt ibland när man ska gå och träna. Men när jag väl är där är det oftast kul träning. Bara man får arslet ur soffan, ni vet! Och inte låter efter maten-tröttheten ta över!

När jag går ner i vikt som mest/bäst är de gånger jag har ganska stor variation på träningen. När jag går ner minst eller inte alls har jag nött samma träningsform i flera veckor. Kroppen vänjer sig ju också, och då måste man chocka igång den igen med en annan träningsform! Annars har jag märkt att det inte händer så himla mycket.

Alla är ju olika men så fungerar det för mig i alla fall!

Hur funkar det för er???
 

5 kommentarer:

  1. Visst är det bra att variera sig, om inte annat så för psyket. Men jag har faktiskt inte lagt märke till hur ensidighet/variation påverkar viktnedgången, kanske skulle jag fundera på saken...

    SvaraRadera
  2. Nej det är väl som sagt individuellt. men för mig är det iaf så!

    SvaraRadera
  3. Jag skulle uttrycka mig att variation är nyckeln till framgång inom de flesta områdena.
    Själv har jag svårt att gå ner i vikt om jag tränar, om jag inte ligger på extremt energiunderskott, men då är risken att jag lägger på mig mera fett istället.
    Balansgången är så hårfin!
    Jag var på massage hos Sammy på IKSU :) rekommenderar honom starkt!

    SvaraRadera
  4. Håller med. Kroppen behöver en chock. Min syster som coachar mig tyckte jag skulle testa något nytt och de funkar nog :)

    SvaraRadera
  5. När jag gick livstils och viktminsknigskusen i våras fick vi prova olika träningsformer varje vecka (för att få en chans att hitta nåt vi gillade) Men variationen var oxå spännande, träningsvärk på nya ställen varje gång. Ner i vikt gick vi ju oxå :)

    SvaraRadera