lördag 30 april 2011

Veckans 3:e jogg

Startade dagen med äggsmörgåsar och kaffe. Sedan ut på en liten runda igen! Blev ungefär samma som sist, lite kortare, men jag sprang 3,2 km totalt. Hela rundan blev 3.98 km.

Lite statistik då, mest intressant för mig själv kanske, men ändå!

Kilometer 1 (gång+jogg): 7:51 min/km
Kilometer 2 (jogg): 6:39 min/km
Kilometer 3 (jogg): 6:38 min/km
Sista 700 m (jogg): 6:55 min/km
+ nedvarv/gång ca 280 m

Genomsnittlig puls: 165 slag/min (dock hela rundan inkl. gång)
Maximal puls: 193 slag/min

Medelhastighet: 8,2 km/h (räknar alltså hela rundan)
Maxhastighet: 14,3 km/h

Pulsen är jag fundersam över, för nu ligger jag runt 80-99% av maxpuls ungefär under hela tiden då jag joggar, och det känns som jag då inte borde orka hålla det tempot jag ändå håller under sådär lång tid? Åtminstone inte typ 95% av max. Eller? Jag kanske har högre maxpuls än vad jag själv tror? Eller så mäter Garmin för högt? För visst tycker jag det är jobbigt, men det är inte så att jag tar ut mig till max. Känner inte att man håller på att krevera eller liknande när man väl stannar av.

Äh, jag vet inte. Måste sätta mig in lite bättre i det där med puls tror jag!

Nöjd med träningen i alla fall!

8 kommentarer:

  1. Vad är det för puls/kilometerräknargrej som du har?

    http://promenixloppan.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Hmm när jag gick på SpinningPulse räknade dom ut typ 220 som standard och sen olika beroende på ålder och hur tränad man var, men genomsnitt var typ 220 iaf :)

    SvaraRadera
  3. Ser ju bra ut det där :)
    Måste också komma i form för att springa känner jag!

    SvaraRadera
  4. Har du gjort ett maxpulstest eller har du uppskattat maxpulsen med en formel? :) Formler stämmer aldrig, enligt 220-ålder skulle jag ha en maxpuls på 195 och jag har kommit upp i 213 slag per minut i slutspurten av ett lopp. Jag har uppskattat min maxpuls till 215. Två slag hit eller dit är inte så viktigt, men när formler räknar nästan 20 slag fel kan det gå väldigt snett om man tränar pulsbaserat.

    SvaraRadera
  5. Håller med föregående, har också fått uppfattningen att formler inte stämmer. Jag har inte gjort nåt maxpulstest men tycker jag fått bra ungefärlig uppfattning om min maxpuls när jag gått på spin puls på friskis. Jag har 206-210 någonstans så det stämmer inte alls på 220-ålder heller. Har inte iksu nåt sånt spinpass så kan du prova dig fram och få en bättre uppfattning om vad du har? :)

    När jag sprungit lopp och det varit en riktig plåga från start till mål har min puls legat på 89-93 % av maxpuls.. Grisjobbigt är det (och ska va!) i den zonen!

    SvaraRadera
  6. Nej jag har inte gjort något test. Har räknat ut med lite olika formler och då skulle jag enl dem ligga mellan 195-200 ungefär. Men det känns ju faktiskt lite med tanke på att pulsen nu senast låg på typ 179-193 under hela tiden jag joggade och det var visserligen jobbigt, men inte SÅ jobbigt som jag tycker 90% av max borde vara?

    IKSU har ingen pulsspinning. Men ska kolla nästa gång jag joggar hur pass högt jag kan komma upp i. Dra en ordentligt spurt på slutet då jag redan tycker det är jobbigt.

    Har kommit upp i typ 203 på Garmin en gång

    SvaraRadera
  7. Okej :) Här kan du läsa om hur man bäst utför ett maxpulstest själv:

    http://beta.marathon.se/utrustning/arkiv/sa-gor-du-ett-maxpulstest

    SvaraRadera
  8. Sen är det viktigt att du fuktar bandet ordentligt och har det ordentligt spänt, annars blir det dålig kontakt och det finns risk att slagen räknas dubbelt

    SvaraRadera