måndag 26 april 2010

Lite avundsjuk

Måste faktiskt erkänna att jag kan bli lite avundsjuka på dessa människor som tycks kunna äta allt. Utan att lägga på sig ett endaste gram. Eller är det så? Det kanske bara verkar som de kan äta vad de vill och i mängder utan att gå upp i vikt. I själva verket kanske de tränar stenhårt i smyg och äter endast grönsallad när ingen ser?

Nej, jag vet inte... Men jag tycker att jag inte ens kan äta lördagsgodis utan att gå upp i vikt, sakta men säkert... Det kan vara lite frustrerande ibland... att inte kunna unna sig för då smäller det bara till så har man gått upp 10 kilo på ett år... minst. Och ändå rör jag mig så jag fattar inte hur det går till....

Aja...Ingen idé att grubbla kanske! Tvättstugan kallar. Sedan blir det till att rulla köttbullar till middag. Och koka "pärer" ;-)

5 kommentarer:

  1. Jag lever med en sådan person. Men i ärlighetens namn tror jag att det har att göra med att sådana personer äter mindre i helhet. Min teori. Finns en dokumentär: Varför är smala människor inte feta. Eller liknande.

    SvaraRadera
  2. Ja antagligen.. Men då måste jag äta sjukt mycket kalorier om dagen i så fall.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att det där kommer komma ikapp dessa människorna sedan. Bara för att det inte syns på utsidan så betyder det inte att inte insidan tar stryk. Ofta är det nog dessa människor som samlar på sig bukfett och blir rultiga när de blir äldre. Eller så är det kanske bara vad jag försöker intala mig själv för att må bättre. :P

    SvaraRadera
  4. Hm, vi kan bilda klubb... Känner mig ofta avundsjuk på de människorna.

    SvaraRadera
  5. Jag är helt säker på att så inte är fallet. De "smala människorna" som kan stoppa i sig vad som helst, äter inte mer än vad deras kroppar behöver, de vet när de ska sluta stoppa i sig. Medans "tjocka" personer inte vet var gränsen går, man äter lite till för att det är så gott. Jag kan trycka i mig hur mycket godis som helst, eftersom mitt insulin inte känner av det. Maten har ofta blivit en tröst sedan barnsben, medan "smala personer" inte har haft det så, utan fått lämna det de inte orkat osv. och på så sätt övat upp sig att känna hur mycket och vad kroppen vill ha.

    Att du går upp 10kg på ett år för att du äter lite godis, tror jag inte på. Antingen är det så att kroppen annars har fått i sig för lite energi och passar på att "lagra".

    Mest troligt att du reagerar som du gör är troligtvis, att du äter efter lågkolhydratkost (rätta mig om jag har fel), och på så vis har kroppen inte så mycket kolhydrater naturligt där, och när du får i dig godis, så samlar kroppen på sig VÄTSKA, precis som den som du förlorar först när du håller en strikt LCHF-diet. Men inte att förglömma att ifall fett och kolhydrater tillsammans bildar fett. Alltså vill du äta godis en gång i veckan, dra ner på fettet den dagen och ät lite mer kolhydrater istället.

    SvaraRadera