fredag 21 maj 2010

Matproblem

Ett problem till min övervikt är nog att jag äter mat/godis när jag är uttråkad och ensam hemma. Det blir att man går och småäter mycket mer då! Det måste vara ganska vanligt att man gör det, eller har jag fel? Idag t.ex så åt jag först min middag och sedan också en skål med yoghurt och müsli bara för att ha nåt att göra medan jag kollade på Gossip Girl. Var jag ens hungrig? Nej jag tror fakiskt inte det.

Så framöver ska jag försöka hejda mig och tänka efter innan jag gräver fram nåt att äta på. Jag ska vara hungrig... inte bara ha ett sug. Punkt slut!

Förresten, ni glömmer väl inte att följa mig på Bloglovin? =)

7 kommentarer:

  1. Jag är precis likadan. Så fort jag är ensam eller inte har något att göra vill jag äta. Och helst ska det vara typ godis eller något sött och gott. Vi får sluta med det!

    SvaraRadera
  2. ahh, jag känner igen mig alltförväl i det där :(

    SvaraRadera
  3. Sån är jag med. Något jag kommit på nu när jag bara får äta 3 gånger om dan. Då inser man en massa små fix man har för sig fast man inte behöver. Snacs framför tv, en chokladbit på vägen hem från affären, en dricka på jobbet osv.

    SvaraRadera
  4. Jag äter också väldigt mycket "i onödan", för att jag bara är sugen, uttråkad eller liknande. Det finns så mycket i vardagen som är kopplat till att man skall tugga på något. T.ex. när man kollar film, går på bio osv.. men egentligen är det ju helt utan anledning. Varför skulle man behöva äta något om man inte är hungrig, bara för att man kollar på en film liksom? Men ens invanda vanor och ens associationer påverkar en starkare än vad man tror!

    På sistone har jag tänkt mycket på det här med att bara äta när jag är hungrig och jag har försökt att efterleva det - vilket inte har gått så bra! Men jag tror att om man bara fortsätter att kämpa med det hela hela tiden, så tillslut kommer det naturligt. Så jag skall också ta nya tag vad gäller det. Så från och med nu så äter vi när vi är hungrig, ganska naturligt egentligen, men så är det, punkt :)

    SvaraRadera
  5. Du är inte ensam... tror jag gör likadant eller jag vet att jag gör det, inge bra.... och ännu mer nu när jag är gravid igen. får verkligen skärpa mig när bebisen är ute och nu också för den delen...

    SvaraRadera
  6. Jag har exakt samma problem! Det är den biten som gör att jag "misslyckas". Rackarns!

    Men vi ska bannemig klara av det med!:)

    SvaraRadera
  7. Åh, vad jag känner igen mig. Jag har dock gett mig fanken på att DENNA gång ska det gå.

    Jag ska inte gå i skafferiet bara i ren tristess. Och hittills under 2 veckor har jag lyckats hålla mig borta :)

    SvaraRadera