måndag 6 december 2010

Någon fler som känner sig yrslig/vinglig?

Ja då var det ny vecka igen då. Men bara 4 arbetsdagar för mig för jag ska vara ledig på fredag! Skönt det! Hade planer på att handla lite julklappar idag egentligen men så smög sig en konstig yrsel på. Jag har fått sådär tidigare också, men då har jag varit yr direkt på morgonen när jag vaknat.

Det är lite som att man är berusad. Man kan vingla till lite när man går. Och man känner sig ostadig/svajig. Sätter man sig för snabbt eller reser sig för snabbt börjar det liksom svaja. Någon som känt något liknande någon gång? Det svartnar inte för ögonen eller något så det känns inte som det är blodtrycket? Men det kanske kan bero på det ändå...

Det sker inte ofta, jag minns inte sist jag var yrslig faktiskt. Men det händer ju ett par gånger om året. Men det kanske har att göra med att man legat konstigt så nacken fått sig en törn? Hade huvudvärk i morse också så det kan ju mycket väl bero på att man legat snett. Vaknade flera gånger inatt också och kunde liksom inte hitta en bra sovställning.

Jaja, det har väl garanterat med nattens sömn att göra men det känns ju lite sådär att bli plötsligt yr... Jag tror ju genast det värsta så fort jag får någon form av symptom :P

7 kommentarer:

  1. Jadu yrsel kan ha många orsaker, en anledning skulle jag tycka är att du går upp så tidigt :)Framförallt med dålig nattsömn i bagaget och lite stelhet i nacken. (ffa om du är stel i muskeln som går från bakom örat och fram till "gropen" mellan nyckelbenen)
    Du kanske även blir lite stel i nacken av alla crunches ;)

    Men om du får större problem med yrsel har jag andra förslag, men jag tror inte du behöver oroa dig :)

    SvaraRadera
  2. Njä det är snarare att jag känner mig lite stel från skallbenets bas, eller vad man ska säga, och rätt ner. Kanske strålar aningen ut i på baksida av höger axel med.

    Nu är jag dock inte yr vad jag kan känna så det verkar ha gått över! hoppas! =)

    SvaraRadera
  3. Vår dotter var hemma från skolan idag just för att hon hade sådan yrsel. Själv får jag det ibland när jag är riktigt riktigt stressad. Vet nu inte om det är stressad dottern är, kanske, annars kan det vara något virus.

    SvaraRadera
  4. Känner igen det där, inbillade mig nästan att jag var sjuk också, haha!

    SvaraRadera
  5. Jag har varit med om det! När jag reser mig upp för fort kan jag känna mig yrslig och ibland svartnar det för ögonen men det försvinner ju lika snabbt. Händer väldigt sällan!

    SvaraRadera
  6. Så har jag känt mkt sen jag började med lchf, både yr med eller utan att ögonen svartnar. Jobbigt och vet inte va de beror på heller. Hoppas du blir bättre :)

    SvaraRadera
  7. Stress, trötthet, sovit snett/hårt (så man blir överbelastad/snedbelastad i nacke/huvud), järnbrist, blodtrycket... det finns olika orsaker. När jag hade yrsel berodde det ju på järnbrist + blodtrycksfall - om det kommer upprepade gånger hos dig så kan du alltid ta blodprover och kolla om något värde är lågt? Bara så man känner sig "säker". :)

    SvaraRadera