lördag 26 februari 2011

Emma och plankan

Så, eftersom bålstabilitet är viktigt så kommer jag jobba för att få bättre sådan. Som det ser ut nu är den ickeexisterande.

En övning jag verkligen hatar, bara för att jag är extremt dålig på den, är plankan. Därför har jag nu en utmaning för mig själv att förbättra mig på den.

Jag läser på bloggar och forum där folk orkar stå i plankan i 8-9 minuter och jag funderar hur fasen man orkar det?! Det är nästan så man skäms när man skall tala om sitt egna rekord som inte ens är 1 minut! Men, visst är det lite mentalt också. Nog kan jag pressa mig några sekunder extra.

Man måste börja någonstans och som jag redan har sagt så är bålmuskulaturen allt annat än utvecklad. Förut gick jag på corepass 2 ggr i veckan. Något att börja med igen, med tanke på mina planktider... Kolla nedan liksom.

Dessa tider har jag att slå
På knä: 1:06 min
På tå: 44 sek

Skall hålla på med detta regelbundet ett tag framöver så återkommer jag med resultat, hehe!

2 kommentarer:

  1. En del är ju sjukt grymma på plankan! När vi hade "kick-off" på Friskis så hade vi lite tävlingar, bland annat plankan och Jens, 74 år, slog ut alla med en tid över 7 minuter!! Fantastiskt, snacka om förebild! Men jag håller med dig, den är otroligt mental, man måste ha nån tid att tävla mot eller nån annan person annars ger man lätt upp!

    SvaraRadera
  2. Är inte heller något vidare på plankan kan jag säga :O

    SV: Näe, inte vi heller egentligen men det gör ju ingenting om man kan spara in på det lite :)

    SvaraRadera