måndag 3 maj 2010

Emma goes Backintervallträning

Jaa, jag är inte så bra på det här med intervaller, fartlek och allt vad det heter egentligen. Men en kompis tipsade för ett tag sedan om att springa 200 m, först i den fart man själv tycker är snabbt och sedan i långsammare takt under nästa 200 m. Och hålla på så typ 10 ggr vill jag minnas att det var. Så jag tänkte att jag tar väl och kör 200 meter i taget då. Fast i backe!

Joggade lite lätt som uppvärmning i 5 minuter till den backe jag hade tänkt mig. Ingen jättebrant backe förvisso, men tillräckligt för att man flåsar lite extra när man joggar "som vanligt" uppför den. Satte igång och sprang snabbare än normalt uppför och lätt jogg nedför. Det blev inte direkt sprint om man säger så, haha! Men jag orkade alla intervallerna i alla fall. Många blev det inte, bara fem stycken. Begav mig sedan hemåt och var trots allt nöjd över mitt första träningspass denna vecka!

Jag tror inte jag hade orkat 10 ggr, men kanske 2 ggr till i alla fall. Nästa gång ska jag prova! =)

Distans: 3,15 km
Tid: 20 min
Snitttid: 6:21 min/km

4 kommentarer:

  1. Duktigt! Jag tycker också det är lite svårt med intervaller, har försökt prova mig på de men jag blir uttråkad när man inte får hålla på så länge utan blir trött direkt. Men jag ska prova ditt sett tror jag, verkar bra :)

    Peppkram

    SvaraRadera
  2. SV: jaa precis!!

    intervaller brukar jag med göra!! både på löpbandet och på crosstrainern..

    SvaraRadera
  3. grymt! visst är det kul med backträning! :)

    SvaraRadera
  4. Åh jag är såå sugen på att testa backintervaller - SNART! kanske imorgon till och med ;)
    Mitt problem är bara att jag först måste hitta en brant och lagom lång backe! Svårt att avgöra vad som är bra/lagom första gången, men jag får väll helt enkelt testa med någon bara till att börja med.

    SvaraRadera