fredag 7 maj 2010

Mer om Viktklubb!

Ja vad ska man berätta egentligen utan att bli allt för långrandig? Svårt! Jag är inte den bästa på att förklara, men vi gör ett försök!

Man börjar med att skapa sin viktprofil, där man anger längd, nuvarande vikt, hur mycket man vill gå ner och midjemått. Sedan svarar man på några frågor t.ex om ens föräldrar varit överviktiga och hur många gånger man försökt att aktivt gå ner i vikt. Efter det lägger man till hur många kilo man vill gå ner på X antal veckor. Sedan är det bara att köra på!

På sidan finns en matdagbok där man lägger in all mat man stoppar i sig. Man räknar alltså kalorier och fördelar dessa på frukost, lunch, middag och mellanmål. På samma sida finns en träningsdagbok där man bokför all motion man (förhoppningsvis) ägnat sig åt. Matkalorierna-motionskalorierna= dagens kaloriintag. Dvs om jag motionerat bort 200 kcal så ligger jag minus och kan, om jag vill, äta 200 extra kalorier den dagen. Ja, enkel matematik =) Man kan lägga in egna recept och matvaror om man vill. Vilket jag tycker är superbra! Finns många livsmedel där men inte precis alla.

Sedan finns det en personlig profilsida där man kan skriva om sig själv & skriva dagbok samt lägga in före och efterbild. =) Forum finns också där man kan diskutera allt som har med träning, vikt och hälsa att göra... men även allmänt som i alla forum!

Recept finns en hel del av. Inte så mycket mer att säga om det egentligen, bara att söka och man skola finna ;-)

Det är väl som en community där alla har som mål att gå ner i vikt eller hålla nollan. Jag tycker man får mycket stöd och pepp av andra medlemmar vilket är kul. Dessutom är det ju en bra variant om man vill äta av allt men inte alltid så att säga.

Som jag skrev i förra inlägget så ska jag försöka kombinera Viktklubb.se och lite av GI-tänket. Kommer inte strypa kolhydraterna men tänker försöka ligga runt 30-40% istället för 50-60% som VK vill att man ska.

Jag har tidigare varit medlem på GI-viktkoll också, en kort period. Men trots att det är anpassat för GI-tänket så tycker jag inte den sidan är lika bra av någon anledning. Tycker det var krångligare att lägga in maten bl.a. Men det kanske är en vanesak förvisso!

VK är enkelt =) Bara fylla i all sin mat och sedan ser man ju om man äter för mycket eller för lite. Man kan också se matvaror som man äter ofta av. Det är bra för då kan man få en tankeställare att man kanske äter för mycket av något osv.

Nu kommer jag inte på så mycket mer. Men det kan ju vara värt att testa om man har svårt att motivera sig med maten och träningen.

Ett tips är dock att väga ALLT man stoppar i sig, så gott det går! Kan säga att ögonmåtten sällan stämmer när det gäller mat :-P

2 kommentarer:

  1. Viktklubb är bra, framför allt om man precis börjat gå ner i vikt. I längden tror jag att man inte mår bra av att väga allt man äter. Men det är ett bra redskap för att komma på rätt spår.

    Jag blev också förvånad över vad mycket jag fick äta när jag blev medlem där för några år sedan.

    SvaraRadera
  2. Näe kanske inte i längden men i början när man är med i VK är det i princip nödvändigt, annars höftar man för mycket! gör stor skillnad!

    SvaraRadera