söndag 8 augusti 2010

Att drömma sig bort (ett inlägg om att resa)

Varning för långt och rörigt inlägg!! haha 

Idag är det riktigt trist väder, alldeles som hösten drog in över Umeå över natten. Men det är inte direkt kallt utan 17 grader ändå trots mulet och regn! Funderar på jogging faktiskt. Ska smälta frukosten lite bara.

Under tiden sitter jag och tittar på resemål. Jag och A vill ju gärna till Thailand igen efter årsskiftet (typ i mars). Och vi funderar på Koh Samui, Koh Tao och Koh Pangang. Nu hinner man ju inte allt på en gång förstås men man kanske kan kombinera 2 öar i alla fall. Några nätter på t.ex "Kåpan" som ligger nära Samui.

Har hittat en liten strand mellan Lamai och Chaweng på Samui som heter Tong Takian beach (kolla länken) som verkar hur mysigt som helst. 15-20 minuters promenad från Lamai och lite längre till Chaweng där man har all shopping man behöver. Dessutom får man lite avskildhet och lugn och ro när man inte bor mitt i smeten. Frågan är ju om man vill bo avskilt eller mitt i, det tål att funderas på =) För oss som bara är 2 och inte har några barn eller äldre att ta hänsyn till är det ju lite enklare att transportera runt arlset liksom!

Jag har sparat ungefär en veckas semester för att vi ska kunna åka iväg, sedan får jag lov att ta obetald ledighet i en vecka också, men det är inga problem. Det är värt lite mindre i lön en månad om man får komma iväg! Vem vet, jag kanske lyckas jobba in lite kompledighet också som man kan spara!


Men det är inte billigt, det är ett som är säkert. Jag har hittat flyg för ca 7000 sek/pers till Bangkok och sedan blir det ytterligare några lappar för att flyga från Bangkok till Samui. Sedan boende som vi beräknat till max 450/500 per natt. Då är det för två personer i ett rum/bungalow man betalar. På två veckor blir det alltså en del pengar i bara resa och boende (boende är dock billigt bara man inte har så stora krav). Sedan ska själva semesterkassan också sparas till. Sist tror jag vi gjorde av med 9000 på 2 veckor... Och då levde vi väl varken snålt eller jättelyxigt. Ganska normal konsumtion med lunch och middag ute varje dag, dricka, öl, lite shopping, taxi osv. En dag var vi på snorkelutflykt vilket kostade 5-600 per person. Hela kalaset gick väl lös på strax över 30.000 kr. Men, då hade jag ju vunnit 10.000 kr så vi hade ju den enes resa gratis kan man säga.


Summa summarum, jag hoppas vi lyckas spara ihop. Vi har båda redan en del på sparkontona men det är en bra bit kvar om man säger så. Eller, jag har väl till resa och boende egentligen, men man kan ju inte slänga ut hela sparkontot på resa. Man vet ju aldrig när man behöver en extra slant.. typ om man ska till tandläkaren här hemma eller så... Och man vill ju inte stå på noll när man kommer hem heller! Så det blir att lägga undan massor nu framöver så får vi se i typ november/december om man kan bestämma sig då. Hoppas! Det finns inget bättre än att resa.

Bilder från förra Thailandssvängen då vi var i Khao Lak. Ganska ofattbart att en tsunami dragit in där. Det är otroligt vackra stränder. Tycker i alla fall jag! Klicka på bildrna om ni vill se större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar