onsdag 8 december 2010

Alltid tid till träning?

Jag fick en kommentar om att man visst alltid har tid till träning. Och att jag skulle vara hård mot mig själv. Och jag vet att kommentaren inte var illa menad. Så jag tar inte illa vid mig! Men jag tänkte att jag kan ju skriva ett inlägg istället för att svara på kommentaren. Bara som en förklaring =)

Hur som helst. Har man alltid tid till träning? Ja, oftast. Men inte alltid! Ofta säger man ju att man inte har tid, fast egentligen kan man kapa 2 timmars tv-tittande och träna istället. Så är det ju för många! Men denna vecka har jag faktiskt inte tid. På riktigt!

Som igår, för att ta ett exempel. Jag jobbade, var hos tandläkaren, for ner på stan, hem, lagade mat och käkade, och ner på Strömpilen. Jag tror jag var hemma igen strax efter 19.00 på kvällen. Här kan man ju då tänka att jag hade kunnat gå iväg till IKSU igen för att träna eller joggat. Och ja, självklart. Om det inte hade varit så att det blir för sent på kvällen att träna, för mig. I alla fall då jag skall jobba dagen efter. Jag lyckas inte varva ner så jag kan somna i tid. Då måste jag faktiskt prioritera sömnen. För annars blir det riktigt jobbigt när det är revlej 04.45 (fast jag gärna snoozar till 05.00, hehe).

Så igår fick promenaden till Strömpilen bli motionen! Ja plus att jag gick till tandläkaren osv. 

Idag är ett annat exempel. Nu har jag nästan nyss kommit hem. Mina kinder är fortfarande kalla liksom, haha! Och nu ska jag;

1. Äta middag (den lagas i skrivande stund!)
2. Packa (och bestämma vad sjutton man ska ha på sig i helgen!)
3. Slå i julklappar
4. Plocka undan lite lätt, så det är fint hemma när man kommer hem igen.

Om 4 timmar bör jag ligga i sängen. Så då prioriterar jag bort träning idag med. För idag hinns det inte med riktigt. Om jag inte vill vara vaken till 00.00 förstås! Och det har jag ingen lust med.

Så kanske är det fel att skriva att man inte har tid. För tiden finns ju där. Dygnet har ju som bekant 24 timmar. Men ibland måste man fylla den med andra sysslor än träning. Exempelvis sömn, haha!

Jag är ofta helt slut i kroppen efter en arbetsdag. Därför har jag inte dåligt samvete om jag hoppar träningen ibland. I detta fall, hela denna vecka.

Ni vet ju vad jag jobbar med. Och ni som faktiskt är lokalvårdare på tungt nedstmutsade städobjekt vet exakt vad jag pratar om. =) Men jag tror bara det är ni som förstår hur fysiskt jobbig en arbetsdag kan vara. 

Men nästa vecka är jag på G igen =D Kanske redan på söndag, beroende på när man kommer hem!

Nej, nu kurrar magen!!

Hej hopp!

4 kommentarer:

  1. Vissa veckor hinner man helt enkelt inte :) Och då kan man ju som du gjort, ta en promenad. Bra ändå :) Kroppen mår nog bara bra av lite uppehåll då och då.

    SvaraRadera
  2. Bra att du inte tog det negativt, för det var det inte. Det var just den där klassiska jag hinner inte men TV:n hinns med - i flera timmar. Klart att vissa veckor blir tighta, men veckan efter finns det:)

    SvaraRadera
  3. Då får du ju träning genom jobbet dessutom, så verkligen ingen fara på taket om du hoppar nåt träningspass.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker minsann att du är så grym ändå!

    SvaraRadera